Pred nami diskrétna mačina
nečujne napádajúca frontálne hrudníky
(Vypuklá gestika počas zosuvu
na tvárový kĺb)
Toto je to miesto
dvíha sa spomedzi nakopených prúdnic
a vybieha do zdecimovaných priestranstiev
Vstupujeme vo dvojiciach
(Jeden pridŕža chodník
a druhý ho v spáde prekračuje)
Tuto mi najviac rezonuje zaver, zbytok mi akosi nic nehovori, ale ten zaver je naozaj podmanivy pre mna osobne
nečítam komenty, možno zopakujem už niečie vyjadrenie, páči sa mi, páči sa mi recyklacia, páči sa mi geografia morfologia meteorologia hydrologia, skrátka pre mna 5 rokov "Prifky" v tom, v tejto /akoinakpremňa/ koláži
ano toto bolo vyborne, na tomto som sa celkom smial :)
fajn
pobavilo :-)
Súbor všetkých písmen pravopisného systému
Pohybuj sa robením krokov, buď prítomný v čase a priestore, stôl je upravený na podávanie jedál:
nástroj na rezanie a krájanie, tvrdý útvar v ústnej dutine slúžiaci na hryzenie a rozomieľanie potravy i pod tvrdý útvar v ústnej dutine slúžiaci na hryzenie a rozomieľanie potravy. Si vlastníkom toho,
čo sa ti zíde, a v tesnej miestnej blízkosti prikrývky na stôl.
Pohybuj sa robením krokov, neprejavuj nerozhodnosť, máš vedomosť o súbore všetkých písmen pravopisného systému, pomocou pera, ceruzy alebo stroja zachytávaj.
Väčšie množstvo nemáš možnosť, len po to miesto prídeš na zmysel niečoho.
Nie si oboznámený so súhlasom výpovede so skutočnosťou. Máš len vedomosť o súbore všetkých písmen pravopisného systému.
V nej každou slabikou slova samostatne vyslovuješ každý deň svoj veľký nedostatok,
i svoju značnú priestorovú alebo plošnú rozmernosť.
Duševný stav neistoty strávený isté obdobie,
ó, príznak ukrutného činu! Kto to po nás čítaním absolvuje?
Čo je slovesný umelecký výtvor písaný obyčajne vo veršoch?
Dať na kus nábytku pozostávajúci z dosky pripevnenej vodorovne na nohách alebo podstavci správne vystihujúce skutočnosť ako pokrm upečený z kysnutého cesta v podobe pecňa
alebo prírodná kvapalina slúžiaca ako základný nápoj. Alebo
medzi dva z piatich pohyblivých útvarov ukončujúcich dlaň ruky minerálnej látky používanej na ochutenie pokrmov. To je slovesný umelecký výtvor písaný obyčajne vo veršoch.
A neklásť si pritom nohu na zadnú časť chodidla.
Tým menej na prednú časť chodidla. Byť vlastníkom trvania všetkého bytia a diania. Z hlboka
ťahaním dostať von okovanú nádobu na čerpanie tekutín a rovno na prirodzenom vyvieraní vody
si neumiestniť menší obchod s rozličným tovarom, ba ani väčšiu budovu určenú na bohoslužby.
Až sa budú ryby so štíhlym bodkovaným telom žijúce v horských bystrinách uberať vo väčšom počte alebo v skupine Jordánom,
nezískať za peniaze a mať vedomosť, že prirodzený vodný tok väčších rozmerov nepozostáva zo šupinatých vodných stavovcov dýchajúcich žiabrami a pohybujúcich sa plutvami.
Že o to jej je väčšie množstvo,
o čo je slovesný umelecký výtvor písaný obyčajne vo veršoch väčší od základnej jazykovej jednotky s ustálenou formou i významom.
Nie tvrdá hornina alebo úlomok z nej.
Umelecké zobrazenie človeka alebo zvieraťa ako postavy z kameňa, kovu, dreva. Vydatá dospelá osoba ženského pohlavia patriaca Lótovi -
to je slovesný umelecký výtvor písaný obyčajne vo veršoch.
Slovesná umelecká tvorba využívajúca viazanú reč...
Slovesná umelecká tvorba využívajúca viazanú reč, aké je sotva zbadateľné
to, čím si vo väčšej miere ako číre nijaké množstvo!
Komu to naháňaš strach? Do dlane s ohnutými prstami na spôsob misky prejavovala radosť smiechom
najvyššia, dokonalá a večne jestvujúca bytosť, ktorá krúživým pohybom uvádzala do pohybu tvoje koncentrované voňavky.
Kto teda z teba prežíva pocity strachu? Slovesný umelec, ktorý tvorí básne malý spevák.
Len on dostáva strach z tvojej prikrývky hlavy z pevnejšieho materiálu.
A neuskutoční bezprostredné spojenie s plodom obilnín - tak v ňom vyvoláva des
tvoja nič neobsahujúca časť oblečenia pokrývajúca ruku od pleca po zápästie, ach, ty bez rúk
na krátke trasenie so všetkým, čo jestvuje okolo nás. Malé množstvo malého množstva,
slovesná umelecká tvorba využívajúca viazanú reč, a predsa iba ty.
Veľmi malý najrozšírenejší vták žijúci v blízkosti ľudských príbytkov v dlani s ohnutými prstami na spôsob misky. Nemajúci dosť sily
a s vnútorným svetom človeka na ukazovateli pohybujúcom sa okolo osi.
pasce /mienené ako vtip/ sú mi asi /najmä pokiaľ ide o tvoje veci/ bližšie, najmä ak navodzujú taký sprisahanecký pocit /ja viem, ty vieš, ale niektorí zrejme netušia/
teraz si vybavujem, že sa mi páčil celkom aj ten text, čo si čítal pred rokom v Prešove /nevesta hôľ striedaná postupom na použitie prezervatívu, či také čosi/
kde by sa dalo dostať k tomu prekladu Rúfusa?
primarny zamer je sebarealizacia, az taky altruista nie som, druha vec je ta, ze sa dokazem realizovat prave vytvaranim textov, ktore maju tu vlastnost, ze mozu byt citane rozmanitymi sposobmi, tento pristup plati pre vacsinu mojich textov, ale nepopieram, ze niektore boli napisane priamo ako provokacia - pasca pre citatelov/ky - napr. "prekladanie" rufusa prostrednictvom slovnikovych vysvetleni vyznamov jednotlivych slov
dokazuje možno práve to, čo píšeš nižšie... že text je len príležitosťou na stimuláciu čitateľa, pričom zámer autora je druhoradý
/konkrétne, v mojom pokuse šlo o to zbúchať niečo rýchlo a bez rozmýšľania, nasúkať text, ktorý nevyjadroval nič mnou prežité alebo precítené a ktorý nebol ani žiadnou konštrukciou... skrátka čosi automatické, dokonca bez nejakých dodatočných korektúr... traja čitatelia - za podmienky, že sa vyjadrili úprimne - si v tom napriek tomu niečo našli... vychádza mi z toho o.i. aj to, že by som bol možno schopný generovať takých vecí viac a pomerne rýchlo, ja by som však nemal asi nijaké uspokojenie z tvorby, nanajvýš z pocitu, že to iným čosi dáva.../
nemusíš odpovedať, ale celkom by ma zaujímalo, čo je teda tvojím primárnym zámerom; realizovať sa (písať, tvoriť bez ohľadu na odozvu či zásah) alebo snaha poskytnúť čitateľovi príležitosť skvelej interakcie s textom? resp. niečo celkom iné?
mozes odkazat na ten software?
podla mna je pre hodnotenie textu najdolezitejsi citatel... pretoze prave on ho hodnoti...
a myslim, ze presne o tom boris hovoril, ze pokial nemas komentar od autora, tak je dost mozne, ze je to blaf, ale rovnako je aj mozne, ze to stvoril pocitac, ktory nemal ziadny zamer... a v podstate by nemuselo byt vidiet rozdiel...hm...uz som cital produkty basnickeho softveru a musim povedat, ze to boli solidne haiku... nevidel som rozdiel od napisaneho clovekom...
neviem, co dokazuje ten tvoj pokus
ja si myslim, ze sa neda objektivne rozhodnut, co je blaf, bublina alebo hlboky zamer - jedna vec je, s akym zamerom pisal text autor/ka (povedzme, ze pisal/a bublinu, to vsak takmer nikdy nevieme, kedze mame k dispozicii len text - nie autorov/kin komentar k textu, v ktorom by priznaval/a svoj zamer) a druha vec je, co vzniklo interakciou textu s citatelom/kou (hlboky zazitok) - a ktora faza, resp. zlozka je pre hodnotenie diela najpodstatnejsia? zamer autora/ky? zamer textu? zamer citatela/ky? skratka, napisem text, ktory je blafom alebo bublinou, citatel/ka (bez ohladu na vzdelanie a rozhlad) vsak nim moze byt hlboko zasiahnuty/a
vieš, niekedy sa nemôžem zbaviť dojmu (prepáč, JJ), že autor sleduje len to, aby mu čitateľ naletel...
samozrejme chápem, že sa často dá rozlíšiť napodobenina od originálu, povrchný blaf od hlbokého zámeru
ovšem, občas mám fakt pocit, že je to len šikovne predaná bublina - toto je ale asi pomerne bežná dilema priemerného konzumenta, ktorého umelecké chápanie je limitované jeho vzdelaním a/alebo intelektom... čiže, pochybujem tak trochu aj o sebe, keď vravím, že nerozumiem :-)
btw, raz som spravil pokus a skomponoval niečo úplne mimo svoj záber, a, hm, dostal som hneď tri odpo:
http://citanie.madness.sk/view-22139.php
:-)
ale nie;]
zabudas na podvedomy pocit, ze autor tym predsa len musel nieco sledovat - ak je citatel zaroven aj aktivne pisucim autorom, pozna nejake postupy, vie, co jeho vedie k napisaniu textu a mozno to hlada aj u inych textov - ten podvedomy pocit tomu dodava smrnc, ktory by chybal pri napr. pocitacovo zlozenych slovach.
stale je tam dolezita individualita autora, ktora sa v texte musi prejavit, aby bol povazovany [aspon skupinou] za dobry. ak si vsimnes - na prvy pohlad sa tu a nielen tu objavuje ix textov, ktorym by si pripisal tu istu schemu - ale niektore z nich [niekedy] nie su hodnotene vysoko pozitivne - vacsinou, ked ide o nahle ovplyvnenie inym autorom - to by hovorilo o tom, ze tu nie je demagogicky prijate vsetko s takymto charakterom.
subjekt autora tu jednoducho dava to, bez coho by bol text nudny - ak by zaposobila automatizacia. [ale to je nazor cloveka, ktory zas nie je velkym fanusikom automatickych textov typu pasmo a podobne]
okej, ale aj v takomto zmysle je to len naservírované tak, aby sa ti to biele svetlo dobre skladalo :-)
čo tak poetika náhodného výberu slov ponechaného na počítačový program...? (a, dali by sa tam dokonca zakomponovať aj určité pravidlá, napr. použitie podobne znejúcich slov, vzájomne súvisiace výrazy, či odborné výrazy, cudzie slová, málo používané slová...)
takyto schematizmus - fragmentacia - mi povacsinou [ak je dobre napisana] pride ako svetlo - dostanes kompletne spektrum a ty si oko, ktore si z toho posklada bielu. akym sposobom, aka je ta biela, na zaklade akych evokacii, asociacii a konotacii, skusenosti, vkusu, fantazie.. - to je uz vec citatela a jeho jedinecnosti. proste dostanes material, nastroje a do it yourself.
hladka poetika, ten druh, ktory lahko sklzava do hrdla - ano aj ta moze zaujat - ale tu by som niekedy prirovnala k comusi na tacke - moze to byt skvele, napadite, ale vacsinou je to uz tak hotovy a uceleny produkt, ze jeho uzivatel ma sice zazitok, ale lenivie. takmer absentujuca moznost viacerych interpretacii moze byt nahradena skalou pocitov, ale predsa je to hamburger z mcdonalda.
v tom vidim caro tejto poetiky ja.
hm, spomedzi nedostatku a nadbytku by som si najradšej neskromne a nezdravo sebavedomo vybral ten nadbytok, ale hypotéza kompatibilnej mentality je asi čestnejšie (a diplomatickejšie) vysvetlenie, tak sa s tým na nejaký čas hádam uspokojím :-)
naopak, skutocnost, ze ti tato poetika prilis nehovori, moze byt sposobena tvojim dostatkom intelektu, scitanostou, rozhladenostou a vkusom
pravdepodobne vsak ani jeden z tychto faktorov nie je v hre, kedze medzi zastancami rozmanitych poetik sa nachadzaju "rovnako" inteligentni, scitani atd. ludia
neviem presne odpovedat na otazku, preco sa niekomu paci rilke a inemu tzara, ak mam hovorit za seba, tak to skor pripisujem istej podobe mojej mentality, resp. specifickej podobe patologickeho psychickeho vyvinu
poetické bunky... hm, ako listujem tak listujem, v encyklopédii biológie o takom termíne nie je ani zmienka :-)
vraj to suvisi s citlivostou - ak mas poeticke bunky, niektore z nich su viac citlive na to a ine na ono. bozska roznorodost
hm, dažďa viac-menej odpovedala
pokúsim sa ale predsa len spresniť nejasne znejúcu otázku: rád by som prišiel na to, čím to je, že mi táto poetika moc nehovorí... či to súvisí s nedostatkom môjho intelektu, nesčítanosťou, nerozhľadenosťou, /ne/vkusom, alebo môže byť príčina niekde inde
netvrdím, že na otázku existuje nejaká jednoznačná odpoveď, najmä nie na tie jej časti, ktoré sa týkajú skôr môjho vlastného vnímania, ale možno si niečo budem vedieť vybrať a niečo pochopím
skus otazku polozit jednoznacnejsie (pretoze celkom nerozumiem pasazam o prespekulovanom zamere, parodii samej na seba, o bazlivom obdivovatelovi geniovho talentu, resp. nerozumiem, akym/koho pricinenim sem boli tieto koncepty vnesene)
netrúfam si blafovať, keďže som sa k tomu otvorene priznal, tak len poviem, že tento spôsob písania resp. druh textov mi príde ako schématické a trochu ako paralela na abstraktné výtvarné umenie
môže sa to tváriť ako prešpekulovaný zámer /mám na to výraz cisárové nové šaty/ a byť paródiou samou na seba, pričom prešpekulovanosť v tom vidí iba bázlivý obdivovateľ géniovho talentu
alebo je to naozaj niečo hlboko prešpekulované a ja to fakt nevidím, lebo, ako som vravel, môj intelektuálny vývoj sa zastavil niekde na úrovni blafovania
tak ako tak, z tohoto som jeleň a nevidím v tom nijakú pre mňa príťažlivú poetiku a vravím to najmä preto, aby mi náhodou niekto niekedy nevytkol, že niektoré veci radšej alibisticky nekomentujem :-)
takže, ak o niečo prichádzam, je mi to ľúto a budem rád ak ma poučíte :-)
z celej básne mám dosť zmiešané pocity. Chvílami sa mi zdá, že vyjadruje čosi pozitívne a po dalľom prečítaní presný opak. Prvotný dojem bol, že pôjde o bojovú misiu :)
je to trochu inak, vacsinou to zacina prvym versom, prip. slovnym spojenim, potom nasleduje mentalny proces, ktory moze s prestavkami trvat aj niekolko dni, a v ramci ktoreho prebieha vyber a selekcia dalsieho pokracovania prvotneho impulzu, ktory tu vystupuje ako mantra, ktoru si neustale premietam na platno mysle, takto sa nabaluju dalsie fragmenty, ktore ako predbezny celok opat vystupuju v pozicii mantry, vyplavovanim dalsich fragmentov moze dochadzat k rekontextualizacii predchadzajuceho vytvoru a teda jeho prepisovaniu, aby vyhovoval a bol v sulade s novou castou - versom, obrazom alebo slovnym spojenim
skladas basne tym, ze vrstvis? ...ze? urcis zakladnu kostru - a potom pridavas a mazes - slova, prostriedky , akoby si nabaloval a zoskrabaval gulu z roznych druhov snehu..
nie, ale rad by som
cital si h.c.artmanna?
a to uz preco?
tymto u mna stupas..
cele tyzdne
pytala som sa prva...
kolko by si odhadovala?
.
ako dlho ti trva napisat basen?
aj to je zaujimave - tu sa vsak prejavila moja neuplna gramotnost v istych veciach.
alebo je to mozno zahoracke
zaujal ma nazov... mačina je "nick name" pre marihuanu... a ked to citam, tak tam tuto temu jasne nachadzam... len je to take, ako keby to pisal nahuleny doktor :))
necakal som, ze tuto basen budie niekto citat ako milostnu lyriku, ale ked sa na nu pozriem cez tuto optiku, tak preco nie
s tym privlastkom som mal tiez problem, ale da sa to citat aj tak, ze ten privlastok implikuje aj existenciu hrudnikov, ktore nie su frontalne, prip. rozumiet tomu pridavnemu menu meteorologicky, prip. vselijako inak
necakala som, ze si od teba niekedy precitam milostnu lyriku
pripomienku mam akurat k frontalnym hrudnikom, privlastok je tam podla mna nefunkcny [frontalny hrudnik, zadny chrbat, spodna noha..], teda pokial je to myslene polohovo a nie bojovo
Poslať nový komentár