.nie je december a sneh je len ilúzia
.ak hľadáš svoj priestor, tu ho nenájdeš, Piskor. Ak máš potrebu sa vyjadriť, nech sa ti páči, tam je záchod. Je tam ženská čo ti ho vyfajčí. Zadarmo. Ak ti nevadí, že nemá zuby, vlastne, prečo by ti to malo vadiť. Keď už tam budeš, nenechaj si, milý Piskor, utiecť nástenné maľby neznámych umelcov pod pseudonymami ako jožo, franta, jacek. Zvratky v a pod umývadlom si nevšímaj, ani chlapov pri pisoároch. Ja ťa počkám. Ja tu budem vždy...
Plechové vedro je plné splaškov. Niečo, čo sa kedysi nazývalo ručníkom, leží pod umývadlom. Sneží a pootvoreným oknom lomcujú poryvy vetra. Krajina je vo svetle pouličnej lampy akosi zvláštne mesačná, niekde skuvíňa pes.
.máš šťastie, že si ma stretol, Piskorík. Naozaj. Ja sa s tebou podelím. O všetko. Aj o hentú na záchode. Čo sa tváriš tak pohoršene? Lepšiu ženskú si ešte nemal, tá z teba vytiahne i dušu. Prisahám. Veď aj minule, vojdem na hajzel, a čo nevidím, chlap ju mláti hlava-nehlava, raz z jednej strany, raz z druhej. Boha. Tak som ho spakruky,len tak, jemne, kreténa, a on ti len : "zebrala si mi dušu Helena, zebrala si mi dušu". Tak som mu dal ešte jednu, náhodou rozbil pisoár, všade bolo plno krvi...
Pod oknom zívala stará búda so zborenou strechou. Na parapete som sa dotkol niečoho slizkého, keď zrazu všetko stíchlo. Počul som svoj vlastný dych. V snehu sa namáhavo borila srna, možno srnec, neviem. Na posede sa niečo nenápadne pohlo, keď zaznel výstrel. Zviera padlo ako podťaté. O pár minút sa zvieraťu blíži postava a o chvíľu je všetko vybavené . Na snehu ostávajú pariace sa vnútornosti a iskrivo červená krv.
.ak sa ti nepáči, len zavrieš oči a predstavíš si sklenaříkovú. Nie? Tak koho len chceš, Piskorko.
No to určite, chlapče. Z mysle mi nejde zabité zviera. V pľúcach ma pichalo, keď som dobehol k tomu miestu, sneh pomaly pokrýval chladnúce črevá. Vzal som do úst krvavý sneh, a na moje počudovanie som sa ticho rozplakal.
.posledným vlakom neodchádzajú len ľudia
Na asfalte sú malé dúhové črepiny. Dievča je bosé a neprítomne prechádza pomedzi ne. Jemne našľapuje a už už sa zdá, že sa hrot vrýva do ružovej pokožky, keď noha náhle zmení smer. Stmieva sa a pouličné lampy sa v okamihu rozsvecujú. Črepy už nie sú dúhové. A dievča zostarlo. Starena kráča veľmi ťažko, sklo pod bagačami vydáva škrípavý zvuk. V pätách má bieleho psa s karpinami v očiach. Keď žena zrazu zvýši hlas počas neustávajúceho drmolenia, pes postojí a začudovane sa ňu díva. Ktosi otvára okno a rozsypáva medené mince. Z bočnej uličky vychádza pekná kvetinárka s košmi plnými naozaj krvavočervenými lupeňmi. Rolety prízemných obchodíkov sa s hlukom dvíhajú a pekár s červenými lícami ponúka sladké rožky. “nech sa páči, vstúpte”. Hlása stojan pred divadlom. Kabaret. Starena sa usmieva, keď ju klaun berie do tanca, a verlikár s vervou točí kľukou. Pes nadšene vyskakuje, niekedy dopadne na chrbát. V tieni lampy postáva čierna silueta. S odstupom, ironicky sleduje všeobecné veselie a v ruke niečo žmolí. Nôž . Priskakuje k starej žene a bodne ju dvakrát. Na ulici v okamihu nikoho niet. Pes s karpinami divo zavýja a zúfalo sa snaží olizovaním tváre zabrániť neodvratnému koncu. Dievča sa naň s láskavým očami pozrie, pod ňou neustále sa zväčšujúca kaluž krvi, sníma mu obojok a pes mizne v tme. V prvých ranných novinách je uverejnený inzerát : “darujem psa, značka : dobrým ľuďom” .
Našiel som sa, ako sedím na posteli a nemo pozerám na obrovskú ženu ležiacu pri mne. Moja hlava je groteskne miniatúrna v porovnaní s tou jej. Ruku mám zaborenú v ženiných ryšavých chlpoch na ohanbí.
Nad mestom sa zmráka a začína pršať. Asfalt tmavne a veľmi rýchlo sa začínajú vytvárať kaluže v početných puklinách a priehlbinách. Skláňam sa po rozmočený papier s odchodmi vlakov, dážď mi nepríjemne klopká na zátylok. Strasie ma. Na ulici už skoro nikoho niet, len poslední chodci utekajú pod brány.
Ak sa prizriem lepšie, vidím detailne ako jej pod kožou pulzuje krv a vystupujú zreteľné modré žily. V obrích záhyboch len tuším slaný pot. Potláčam nutkanie jej oholiť nohy a odvraciam zrak.
V diaľke znie Johny Cash. Johny Cash? Ktovie. Pri kontajneri leží pohodená škatuľa od topánok, v ktorej sa niečo mrví. Podídem bližšie, zo škatule vylieza starý potkan. V okamihu je preč a ostáva po ňom len handrová bábika s rozhryzeným bruchom. Beriem ju do rúk, jemne, aby sa mi nerozpadla, je vlhká, cítiť z nej potkaní moč.
Včera som sa jej díval do očí, potom na prsia, a nakoniec ju surovo znásilňujem rukou. Barová stolička ešte dlho potom vonia ťažkým pižmom. Dlho. Omamne. Imponuje mi, ako sa naoko zdráha, ale v láskavej tme, ktorá všetko ukryje, bezostyšne rozťahuje nohy.
Pokúšam sa vrátiť kúsky molitanu späť do bábiky. Nakoniec ju prelepujem páskou a staviam na policu s knihami. Usmieva sa, keď sa nepozerám, a sleduje každý môj pohyb.
Obryňa zrazu otvára oči. Vidím v nich vlakovú stanicu, rušeň, škrípajúci pri brzdení. Ľudia ako bábky, meravo nastupujú do vozňov. Je zvláštne, že obraz sa nemení ani vtedy, keď sa vraciam z kuchyne s veľkým nožom v jednej a lepiacou páskou v druhej ruke. Mám však pochybnosti, stále premýšľam, či ju radšej opäť nerozhryziem.
ak sa nenahnevas, prispel by som takou hnidopisskou drobnostou:
na tomto mieste som zarazil tak, az ma to prekvapilo, sam nie som dobry stylista, ale predsa — akoby tam bolo povodne napisane „všade krv” a potom to nejaky skriatok prepisal, ved ked uz je krv vsade, je zbytocne vraviet, ze je jej plno
Mna osobne zaujali tieto pribehy uz po publikovani na madness a - ak sa nemylim - aj na pismaku, sa objavil niektory z nich. Dostavaju ma prvky magickeho realizmu, co by som vytkol, je mozno miestami nedotiahnuty prechod jeho myslienok, kedy splyvaju v jedno a stracaju sa jasne kontury pribehu.
celkom pekne si sa naucil pracovat s kontrastmi (brutalita, nasilie, sex verzus lyrika, krajinky, obrazky, romantika), nehovorim, ze sa to casto nejavi ako prvoplanove a lacne (najma druhy text), ale niekedy ti to vyjde (najma prvy text, ktory sa mi zda najzrelsi), zaujimavy je aj treti text, hoci tu obcas vytrca tvoja zaluba v celkom konkretnych literatskych manieristickych slovach (pizmo, bezostysne), zaujimave je najma to prelinanie dvoch podobnych obrazov, avsak v rozlicnych mierkach (znasilnovanie obryne vs. pozieranie babiky), v zaverecnej pointe sa tieto dva pribehy magicky pretnu v odhaleni identickosti (rozpravac - potkan) subjektu, je az obdivuhodne, co vsetko dokazes vtesnat na taku malu plochu (najma vdaka metode strihu), musim sa priznat, ze tieto prozaicke miniatury s poetickou pecatou sa mi pacia ovela viac ako tvoje basne
Poslať nový komentár