Ľudmila vyrába šperky. Zo zliatiny priemyselného vzhľadu – drôt, z kamenia, vzhľad achátov, prípadne opaliáty. Niekedy tigrie oči.
Pri zapracovaní tigrieho oka má farma (jej a jeho) mierne obavy. Kozy, norik, teľatá, spolu s občasnou slnečnicou (klíma nevyhovuje rozsiahlym porastom, našťastie) sa k sebe túlia, kým pod lesom – pri šnúre na vešanie prádla, sa mihá tieň. Buď jednooká tigrica alebo trepotajúce sa posteľné plachty.
Dobytku aj zelenine je to jedno, ide o projekciu šelmy.
Čo už, že stratou oka v našich podmienkach strácame trojdimenzionálne videnie, odhad vzdialenosti, dokonalý skok. A logikou – kto by sa bál okliešteného nebezpečenstva?
Ľudmila sa nebojí, zhľadúva ďalšie tigrie oko, prezerá na svetle.
Dokonalý skok.
I do want
Peklisko - osada v ramci nalepkova, blizko horehronia, na samote[farme] byva realna Ludmila, ktora vyraba sperky [aj s priatelom]. Maju dobytok [kravu Jahodu, jalovicu Malinu a teliatko Cernicu, norika Pubiho a kozy, ktorych mena som si nezapamatala] + velku zahradu, s niekolkymi slnecnicami [pri nadmorskej vyske 500 - 600 m sa slnecniciam nejak extra nedari]
Sperky su vyrabane z drotu a kamenov [kosickych], ktore maju skutocne rozne vzhlady, podobaju sa na tigrie oko, achaty, slovo opaliat pravdepodobne neexistuje. Pod lesom, napnuta medzi brezami je snura na pradlo, v case pobytu u nich prazdna, bez trepotania.
pekna farma, iny zivot, surovy opis, ale autor nie je strazny pes vyznamu svojho textu.
neviem, ci je toto poezia, ale dobre - ja to ohodnotím z mojho pohladu s dovolením z prozaického hladiska ako minipoviedku.Nejdem rozoberat nejaké symboly archetypálneho rázu, nerada to textom robím. Poviem iba, že ma prekvapilo, ako si na triviálnej (až patetickej) dejovej línii dokázala vystavať celkom dobrý lyrycký text. A ešte, že mi :) razila z toho silná countryside dedinská atmosféra :D hlasujem hlavne kvoli tomu, že je to zelenine a zvieratám jedno - pretože išlo o projekciu selmy.
alebo sa ten zaver da citat aj pateticky — tiger sa brani vyhubeniu a ide zabit Ludmilu
ja osobne preferujem skor to povodne citanie — dalsi jedinec/druh je zpredmetneny (ano, to, ze sa tak stalo dokonale, posobi morbidne)
podla mna paralela medzi tygrim okom kamenom a tygrim okom organom zacina uz pri drotiku na koralky a snure na pradlo — ked to prenesieme po tejto osi, tak dostaneme obraz koralok ako zvierat na farme
vylupnutie oka — navlecenie na drotik
tulenie sa k sebe — strach pred tym, ze zviera pride na rad (bude navlecene, zpredmetnene, mozno sa tu jedna dokonca o obraz polovnickeho hubenia zvierat, pri ktorom sa zivy druh meni na mrtvu kolekciu trofeji)
Ludmila — zastupca ludskeho druhu, na ktorom sa ilustruje jeho vztah k zvieratam, pars pro toto pre civilizaciu
veta o projekcii selmy je uz intratextualna reflexia tohto obrazu a pripravuje podu pre moralisticku vlozku
na zaver este jedna replikacia metafory — skok od navlecenia koralky k ublizeniu zvieratu ako poeticka bodka, podciarknutie posolstva, posledny refren
ale pri takychto utvaroch moze vyzniet interpretacia az komicky.. pacilo sa mi to skor pocitovo..
zle som sa vyjadril. :)
aha tak... ok, nevedel som, co presne myslis nosnou myslienkou
a myslienka a pocit sa nemusia vylucovat zakonite.. myslienka ktora ma oslovila bolo to spojenie tigrieho oka ako kamena s vylupnutym okom tigrice, ktora tym padom nevidela trojrozmerne..
ked uz sa ma spytala na konkretnejsi dovod, tak som sa ho uviedol. ale podotkol som, ze ajtak sa mi to paci hlavne pocitovo, ale to sa mi tazko vyjadri. co je na tom zvlastne?
to je zvlastne, ze najprv sa ti pacila nosna myslienka, teraz sa ti to paci hlavne pocitovo
takto, poupravim aby to bolo celistvejsie - ludmila ignourje, ze ako dosledok vylupnuteho tigrieho oka moze byt rozhnevana tigrica, z ktorej tu maju strach len zvierata a rastliny na farme?
Nic konkretne. Ale ide z toho na mna - Ludmila nieco ignoruje, (konkretne farmu), ktora sa zatial boji a jej komponenty sa k sebe navzajom tulia. Skvele prepojenie kamena tigrie oko s jednookou tigricou, vylupla jej ho, a vobec ju nezaujima, ze tigrica moze byt pěkně nasraná? :) Matie ma skok na konci. Neviem, aku ma suvislost s predoslym textom. Ale je to prilis abstraktne na to, aby som si to interpretoval nejako konkretne, dycha z toho na mna zaujimava atmosfera a este raz, je to velmi zaujimavo spojene a prepletene. Je mozne, ze som povrchny a nepozorny citatel a unikla mi nejaka absolutne zasadna myslienka. Ak hej, pooprav ma.
teda. je to o dost menej hlboke, ale je dost fascinujuce sledovat interpretacne nuansy, este som zvedava na andreja
ak mozem pridat moju interpretaciu:
mne osobne to evokuje nicenie vztahu - ludmila (teda ona) obohacuje svoj zivot materialistickymi vecami(pre mna ich symbolizuju zliatiny priemyselneho vzhladu,z ktorych vyraba sperky) a vtedy ma farma (jej a jeho -> vztah) obavy - nakolko sa jedna o farmu, je tam primarne spojenie s "pestovanim prirody"(zaujimave slovne spojenie,ale neviem ako inak vyjadrit moju myslienku), pricom priroda mi tu symbolizuje cistotu, cistu lasku dvoch ludi.
nasleduje vyrabanie tigrieho oka - oka selmy s dokonalym skokom...akasi kritika dnesneho zitia v urbanizovanej spolocnosti, kedy plati, ze vyhrava silnejsi - meni sa ludmila, meni sa na selmu, ktora zabija...ma dokonaly skok na dosiahnutie a zabitie obete - vztahu s clovekom, s ktorym pestovali "cistu lasku"
hm - nosna myslienka? aka je tvoja interpretacia?
na minimalnom priestore vyjadrena nosna myslienka, doraz na malickosti (s mihajucim tienom), netlaci na pilu, zaujimavo poprepletane. najviac oslovila miniuvaha so stratou oka a logikou.
co sa ti na tom lubi?
nejde nesuhlasit, je to vydarene..
nemyslim,ze sa to zda zvratene...
hm, tak nad tymto sa musim zamysliet. ja to az tak neovplyvnujem, aj ked sa to zda zvratene
obcasna? v poslednej dobe sa mi zda tvoja prioritna...alebo?
obcasna poloha, jednoznacne - dik
Tato poloha ti nesmierne sedi
Poslať nový komentár