Novšia dráma

1 hlas

Interaktívna dráma v jednom obraze, no v piatich dejstvách. Fň.

 

Úvodná poznámka:

Táto dráma sa musí hrať tak ako je napísaná. Predpísaná kompozícia scény, žiadny pohyb ani žiadna replika nesmie byť zmenená. V opačnom prípade nenávratne zanikne, alebo sa aspoň zmení, hĺbka, výška, no najmä šírka textu. Zároveň sa za žiadnu cenu, ani vysokú, nesmú čítať scénické poznámky. Ak by autor chcel, aby sa scénické poznámky čítali, nepísal by ich tak, ako ich píše,ale minimálne úplne inak. Pán riaditeľ divadla, verím, že ak by chcel nejaký režisér inscenovať túto hru práve vo Vašom divadle, budete dbať o to, aby som sa kvôli Vášmu nedodržaniu úvodnej poznámky nenaštval a nezažaloval Vašu divadelnú spoločnosť za prznenie môjho umeleckého diela. A toto teda určite umelecké dielo je. Teda určite aspoň, kým sa to žiadny hoc aj talentovaný režisér nepokúsi inscenovať, dramaturg interpretovať, či kritik pochopiť.

 

Prvé dejstvo

Na javisku je plne zariadené prízemie bohatého domu. Nábytok vyzerá tak, akoby sa tam mala hrať buď konverzačná komédia alebo javisková detektívka. Hra sa samozrejme musí hrať na najväčšom javisku, akým divadelný súbor disponuje. Vpravo z pohľadu diváka je stolík a divadelné okno. Stolík nemôže byť pod oknom, pretože je nevyhnutné, aby sa Herec mohol o okno oprieť a zadumane sa zahľadieť cez zahmlené okno na záhradu plnú zabudnutých zázvorových kvetov. Zadná stena javiska sa skladá, diktujem zľava doprava: z tapetovanej steny s dvoma neurčitými zátišiami, no určite to nemôžu byť zátišia jedla, z troch nad sebou umiestnených políc s dekoračnými predmetmi, z krbu s ozajstným ohňom, zo štyroch masívnych políc na knihy, na ktorých vidíme naukladané drahé kolekcie kníh v kožených väzbách, a nakoniec z lampy. Na ľavej strane javiska stojí vkusný moderný gauč s integrovanou poličkou na časopisy. V strede scény stojí starodávny drevený stôl, na ktorom vidno „pracovný“ neporiadok.

Ešte pred začiatkom predstavenia sa Herec nachádza na javisku a pracuje. Jeho akcia pred začatím nie je predpísaná, musí sa však pohybovať logicky. Herec sa musí tváriť tak, akoby naozaj pracoval a bol na to zvyknutý. Akákoľvek snaha rozosmiať diváka je z jeho strany neprípustná.

Akonáhle začne predstavenie, Herec už musí byť vžitý do svojej postavy a do priestoru. V ňom sa pohybuje s istou noblesou, musí to teda byť výnimočne kvalitný herec. Zároveň však musí byť obľúbený u publika, najlepšie ak často vystupuje na televíznej obrazovke, alebo aspoň vo filmoch. Ako som spomínal Herec po začatí predstavenia, na ktoré nie je mimochodom poukázané nijako ináč, iba „stmievačkou“, dôkladne dodržiava autorove predpisy. Ak teda autor píše, aby šiel Herec k oknu, ide Herec k oknu. Ak prikazuje, aby sa postavil na stôl, postaví sa na stôl.

V hľadisku sa zotmie, Herec práve sedí za písacím stolom a jednu za druhou nožom na listy otvára obálky, na ktoré si práve teraz vyhradil čas. Občas si odpije z nízkeho pohára, v ktorom je decentne naliata pravdepodobne whiskey. Ak herec whiskey nemá v ozajstnom živote rád, nesmie ani na javisku predstierať, že ju pije, nech radšej predstiera, že pije rum, prípustné je aj víno. V každom prípade však nie pivo ani žiadny tvrdý alkohol. Dôrazne žiadam, aby Herec nepredstieral, že pije Absinth. Počas tejto hry totiž bude piť veľa, no predsa sa neopije. Keď postupne rozreže všetkých sedem obálok, začne z nich vyberať listy. Prvý, aj druhý si iba letmo prezrie, no do tretieho sa mierne prekvapene pristaví a začíta sa doň. Tvári sa akoby tento list naozaj nečakal, nie je to však pravda. Už vyše mesiaca predpokladal, že mu daná osoba list tohto znenia pošle. Divákov sa teda snaží oklamať. Položí list na stôl a zahľadí sa na stenu, ktorá nie je medzi ním a hľadiskom.


Druhé dejstvo 

Herec vstane, stále sa bezradne pozerá smerom k hľadisku, skloní pohľad k zemi a urobí pár krokov smerom k divákom. Zastaví sa a uvedomí si, že riešenie je jednoduché asi ako vyzliecť si kabát. Vráti sa k písaciemu stolu, zo zásuvky na pravej strane stola vyberie hárok čistého listového papiera s monogramom v pravom hornom rohu. Položí ho pred seba, na chvíľku si spomenie na svoje detstvo a kreslenie s farbičkami a začne písať. Píše veľmi krátke vety. Je mierne rozrušený, no ruka sa mu vôbec netrasie a ani nepíše prehnane rýchlo. Keď list dopíše, prečíta si ho, opäť sa zahľadí na neviditeľnú stenu a zhlboka, pomaly a dôstojne si vzdychne.


Tretie dejstvo

Herec skloní pohľad ešte predtým než vstane, prejde k oknu, oprie sa o podobločnicu a pozerá sa von. Takto stoji dosť dlhú chvíľu. Diváci už začínajú byť nervózni. Tí odvážnejší zvažujú odchod z divadla, tí čo chodia do divadla menej často sa obzerajú a ak majú s kým, tak žartujú na tému, či sa bude hrať aj divadlo, alebo iba karty, ktoré majú mimochodom všetci z nich v ľavom vrecku na nohaviciach. Tí najviac odhodlaní začínajú pískať, kritici si čítajú bulletin, prípadne niečo iné, čo si do divadla nosia presne kvôli takýmto prípadom, napríklad blok zo supermarketu.

Hercovi to neprekáža a presne päť minút po tom, čo sa začal pozerať z okna, ho vonku zaujme mladá pani tlačiaca kočík. Má krátku sukňu, hnedý sveter a vkusné topánky na podpätkoch. Okrem dieťaťa v kočíku, ktoré herec nevidí, je sama, hoci je na ulici dosť rušno. Diváci ju nevidia, Herec si to uvedomí a pomaly sa začne prechádzať po miestnosti. Keď prechádza okolo gauča, rozhodne sa na chvíľu nemyslieť na svoj problém a vráti sa k drevenému stolu. Stojac vezme do rúk ďalšie štyri listy, ktoré zatiaľ nečítal a prezrie si obálky. Dve z nich vráti na stôl. Prejde k oknu a chvíľu sa pozerá na dve obálky, každú drží v jednej z rúk. Pohľad mu opäť ostane visieť na žene s kočíkom za oknom, tentokrát je to blondína.


Štvrté dejstvo

Obálky položí na parapetnú dosku okna a pozerá sa ako ich prievan ľahko nadvihne a unesie na ulicu, kde ich ešte chvíľu pozoruje ako ležia na chodníku, kým po jednej z nich neprejde koleso kočíka tretej ženy.

Herec prejde na proscénium, postaví sa až na jeho úplný okraj, špičky topánok mu trčia do hľadiska. Chvíľu takto stojí, pripravuje sa. V momente, keď sa hlas v jeho hlave zmení na šum a diváci vedia, že presne v tomto momente konečne prehovori, pootvorí ústa. Podľa toho ako to režisérovi vyhovuje, povie Herec jednu z týchto replík:

Herec: (zamyslene, filozoficky, pozerá pri tom divákom do tvárí) Nie každý to vie!

Herec: (melodramaticky, hystericky) Ja som to vedel!

Herec: (repliku prežíva v kŕči psychologického realizmu) Ja to musím urobiť!

Herec: (s nadhľadom, satiricky, možno až groteskne) Divadlo je môj život!

Herec: (bez výrazu, bez významu, s prázdnou tvárou, absurdne) Lalalalalalala!

Herec: (improvizovane) Herec improvizuje podľa svojej vôle, prípadne podľa vôle divákov.


Piate dejstvo

Herec spokojne odchádza.

Obrázok používateľa Matej Moško
Pi, 19. 08. 11 - 07:41 ad Novšia dráma | Matej Moško

Ženy s kočiarom bez debaty áno, o tých kartách ešte pouvažujem. Možno to vyriešim tak, že ich budem pri vchode rozdávať, potom to bude naturalistická trúchlohra

Obrázok používateľa CrawlingChaos
Št, 18. 08. 11 - 23:13 ad Novšia dráma | CrawlingChaos

myslis, ze ocakavanie, ze kazdy divak bude mat vo vrecku karty, patri do cistokrvnej dramy?

alebo zeny s kociarom pohybujuce sa mimo budovy divadla

Obrázok používateľa Matej Moško
Pi, 19. 08. 11 - 14:59 ad Novšia dráma | Matej Moško

To mi pripomína jednu slovinskú inscenáciu, ktorá hosťovala tento rok na festivale Nová Dráma. Pouvažujem o tom. Hoci oveľa zaujímavejšie by to bolo s otáznikom na konci, takto je to z prvej.

Obrázok používateľa Dievčatko
Pi, 19. 08. 11 - 11:39 ad Novšia dráma | Dievčatko

prečítal som si :)(:

-

celkom by sa mi pozdávalo

-

Herec: (pošle do hľadiska bozk, zaškerí sa, pozerá pri tom divákom do tvárí) Môžete ma vyfajčiť!

Obrázok používateľa Matej Moško
Pi, 19. 08. 11 - 07:39 ad Novšia dráma | Matej Moško

Dobre sa to číta. Mal by si si to prečítať. Ani raz tam nie je oralsex ;)

Obrázok používateľa Matej Moško
Št, 18. 08. 11 - 22:11 ad Novšia dráma | Matej Moško

CrawlingChaos... :) Je to čistokrvná dráma. V opačnom prípade by sa dalo čokoľvek zaradiť do akejkoľvek zmesy žánrov. S realizáciou počkajme. Ak všetko pôjde ako má, tak to raz bude mať nebývalý úspech. Hádam ešte pred mojou smrťou, nech môžem pokojne dovolenkovať v Južnom Sudáne

Abulia Teething LSD... Ja som to celé nielen prečítal, ale aj napísal. 

Obrázok používateľa andrej
St, 24. 08. 11 - 16:32 ad Novšia dráma | andrej

cize v divadle zo seba robis curaka vylucne na podiu, zatial co pri performance to moze byt pripadne aj mimo podia.. jo dik

Obrázok používateľa Matej Moško
Ut, 23. 08. 11 - 16:14 ad Novšia dráma | Matej Moško

No to je otázka, na ktorej sa nevedia dohodnúť poriadne ani akademici. Podstata je však taká, že performatívne správanie sa od divadelného líši v tom, že performatívnosť ako širší pojem zahŕňa okrem divadla akékoľvek opakované správanie človeka. Iné definície hovoria o tom, že perfromatívne správanie nepotrebuje diváka, kým pre divadelné správanie je divák nevyhnutný. Podstata je však asi tam, že divadlo je iba jeden z druhov performancie, kým naopak to neplatí.

Performanciou je napríklad určite aj cirkus, kým divadlom ho nie každý odborník nazve. Ale ide to oveľa ďalej, performanciou sú šamanské rituály, aj kresťanské omše...

No v tomto konkrétnom prípade asi nešlo presne o toto, čo sme chceli vedieť. Podľa vyššie uvedených definícií je môj text scenárom, z ktorého môže performancia vzniknúť. Zároveň to môže byť divadelný text, ktorý môže poslúžiť ako predloha pre inscenáciu. Z čoho, ale vznikajú takéto spory najmä u nás na Slovensku je to, že tu pojem performancia divadelníci používajú presne naopak. Performanciou nazývajú istý typ divadla, ktoré sa vymyká konvenčnému inscenovaniu, používa nové médiá alebo stavia na interakcii s divákmi. Z tohoto slovenského hľadiska teda môj text jednoznačne vedie k tomu, čomu u nás hovoríme performancia.

Ja sa ale pre tento prípad určite vyhnem nejakému konkrétnemu zaradeniu tohto textu kamkoľvek. Proste nech sa páči, text. Možno som sa mal vyhnúť aj tej teórii vyššie, ale tak, prečo by som sa nepodelil. Ináč ak niekoho zaujíma problematika viac, pred rokom vyšla v slovenskom preklade kniha Performancia: teórie, praktiky, rituály od Richarda Schechnera (zakladateľ odboru performatívnych štúdií)

Obrázok používateľa dazda
Ut, 23. 08. 11 - 11:36 ad Novšia dráma | dazda

ja mam performanciu zafixovanu ako jednorazovu zalezitost

Obrázok používateľa CrawlingChaos
Ut, 23. 08. 11 - 11:21 ad Novšia dráma | CrawlingChaos

na to by mohol odpovedat skor Matej Mosko

v komentari som divadlom myslel schemu "drama -> inscenacia -> predvedenie publiku", kde hranice byvaju pevne definovane

a v tejto hre neboli, alebo sa mi zda, ze si z nich autor robil trochu srandu, preto som hladal iny termin pre zaner

Obrázok používateľa andrej
Ut, 23. 08. 11 - 11:10 ad Novšia dráma | andrej

vzdy ma zaujimalo, kde su definovane hranice medzi divadlom a performanciou.. nie je to v podstate uplne to iste?..

Obrázok používateľa CrawlingChaos
Št, 18. 08. 11 - 21:26 ad Novšia dráma | CrawlingChaos

zaraditelne mozno aj ako zanrovy mix dramy a prozy, obsahujuci prvky performancie

z tych presahov mimo priestor vnimatelny publikom, aj z vtipnych poznamok pre divadelnikov akoby bolo citit satiru namierenu smerom k divadelnemu zivotu (priemyslu?)

celkom zaujimavy pocin a asi aj tazko realizovatelny, co je tiez celkom sympaticke

ale mozno len kecam

Poslať nový komentár

Obsah tohto poľa je súkromný a nebude verejne zobrazený.
To prevent automated spam submissions leave this field empty.