Pred začiatkom čítania básne uvediem niekoľko textov a publikácií, nevyhnutných pre percepciu a správne pochopenie samej básne. Prvým takýmto textom je krátka štúdia Titanismus a romantická ironie. K Puškinovu titanismu od Vladimíra Svatoňa, štúdia sa nachádza v knihe Z druhého břehu (Torst, Praha 2002). Z vedeckých textov je takisto nevyhnutné naštudovať stať Lyrický subjekt prvej vlny ruskej romantickej poézie z publikácie Antona Eliáša Demiurg či reptajúca trstina? Lyrický subjekt v ruskej romantickej, postromantickej a neoromantickej poézii (Univerzita Komenského, Bratislava 2008). K základnej literatúre patria aj báseň žiadne (el manifesto negativo) / zoradené Petra Šuleja zo zbierky Koniec modrého obdobia (Drewo a srd, Bratislava 2008) a poéma A. S. Puškina Cigáni (poéma je z cyklu tzv. južných poém), ktorú možno nájsť napr. tu alebo tu. Zároveň chcem percipienta upozorniť, že pre percepciu nasledujúcej básne je nevyhnutné mať aspoň základné znalosti dejín svetovej literatúry a filozofie.
Počas čítania nasledujúcej básne treba ďalej podľa potreby využívať patričné state z publikácie Štruktúra umeleckého textu J. M. Lotmana (Tatran, Bratislava 1990) a paralelne s básňou odporúčam čítať romány z edície Najlepšie svetové čítanie vydavateľstva Reader´s Digest Výber.
Po prečítaní básne by čitateľ nemal zabudnúť siahnuť po knihe Markéty Dočekalovej Tvůrčí psaní pro každého (GRADA, Praha 2006).
intenzívne využitie majetku
už niekoľko hodín sa usilujem demontovať strmienok
postupne nadobúdam obočie
a nachádzam samého seba v rozličných grafoch
po hodinách márnych pokusov
cítim že chrbtica prenechala svoje miesto kladivu
uvažujem o posuvnom meradle
(seba)ironicky (ako inak) upgrade, uvod ma pobavil, iba ci trochu nerusi pozitok zo samotnej basne
viem si to predstavit aj ako predhovor k zbierke
Poslať nový komentár